Інтерв’ю з Папою Франциском по дорозі до Маніли
  • Птн, 16/01/2015 - 17:56

Під час 6-годинного перельоту з Коломбо до Маніли, Папа Франциск протягом 45 хвилин спілкувався з журналістами, які його супроводжують у поїздці. Серед порушених тем - недавні теракти в Парижі і процес примирення в Шрі-Ланці. Також Папа згадав про своє послання для Філіппін і про енцикліку на тему захисту навколишнього середовища, яка вийде влітку.

Про релігійну свободу та свободу слова в контексті недавніх подій запитував французький журналіст з газети «La Croix». Він попросив Папу прокоментувати останні події в Парижі і пояснити співвідношення між релігійною свободою і свободою слова. Святіший Отець відповів так: «Я думаю, що обидва цих права людини є основоположними: релігійна свобода і свобода слова. Ви - француз, так що давайте звернемося до Парижу, будемо говорити ясно. Не можна приховувати правду: кожен має право практикувати власну релігію вільно, без образ. Так ми робимо, до цього всі ми прагнемо. По-друге, не можна ображати, воювати і вбивати в ім'я власної релігії, тобто в ім'я Бога. Те, що сьогодні відбувається, дивує нас. Адже завжди - якщо подумати про нашу історію - завжди було чимало релігійних воєн. Щоб це зрозуміти, достатньо згадати Варфоломіївську ніч. Ми теж у цьому грішні. Але вбивати в ім'я Бога не можна, це помилка: вбивати в ім'я Бога - омана. Думаю, що це головне в релігійній свободі: необхідно діяти вільно, не ображаючи, але і не нав'язуючи і не вбиваючи.

Filipiny-papa-na-bortu-litaka-3

Про свободу слова: у кожного є не тільки свобода, право, але й обов'язок говорити те, що він думає, для загального блага. Це обов'язок: якщо депутат або сенатор не говорить те, що він вважає правильним, він не сприяє загальному благу. Те ж саме стосується багатьох інших людей. Ми зобов'язані говорити відкрито, маючи цю свободу, - але без образ. Правильно, що не можна відповідати насильством, але якщо мій хороший друг доктор Ґаспарі виразиться нецензурно про мою маму, він за це отримає! Це нормально. Не можна провокувати, не можна ображати віру інших людей, не можна висміювати віру. В одній зі своїх промов - не згадаю, в якій саме, - Папа Бенедикт говорив про постпозитивістську ментальність, яка призводить до ідеї, ніби релігія чи релігійне самовираження є свого роду субкультурою, що їх можна терпіти, але вони не мають значення. Багато людей зневажають інші релігії або всі релігії, висміюють їх, я б сказав, перетворюють чужу релігію в іграшку, але вони провокують, і може статися те, що трапиться з доктором Ґаспарі, якщо він скаже щось погане про мою маму. Є певні межі. Кожна релігія має гідність, кожна релігія, яка поважає людське життя, людську особистість. І я не вправі її висміювати. Це - обмеження. Я навів приклад обмеження, щоб пояснити, що у свободи слова є межі, як у відношенні до моєї мами».

Filipiny-papa-na-bortu-litaka-5 

Подібно до того, як існує загроза зустріти різку реакцію, ображаючи символи, які для когось священні, існує також небезпека стати жертвою природи, якщо її «занадто експлуатувати». Папа зізнався, що влітку, в червні або липні, буде готова його енцикліка, присвячена питанням екології та навколишньому середовищу. Він розповів, що в березні планує присвятити один тиждень завершенню тексту, який вже пройшов три редакції: перша була приготована кардиналом Пітером Тарксоном, головою Папської ради «Справедливість і мир», після чого над нею працював сам Папа, залучаючи експертів, а до роботи над третьою редакцією були залучені богослови. Бажання Понтифіка -  щоб цей документ став його внеском в роботу паризької конференції ООН з питань проблем клімату, яка пройде в 2015 р. Попередній форум, який проходив у 2014 р. в перуанській Лімі, розчарував Папу Франциска, через «відсутність сміливості» на ньому. Папа рішуче засудив використання дітей і підлітків у самогубних замахах. За його словами, в таких випадках ми стаємо свідками не тільки певних психічних проблем, але також «людської неврівноваженості» тих, які вбивають себе, щоб вбивати інших. Адже камікадзе «віддає життя, але не робить це на благо», як численні місіонери, які теж віддають життя. Таким був канонізований Йосиф Ваз, також як і Хуніперо Серра, євангелізатора заходу США, якого Святіший Отець канонізує під час відвідин цієї країни у вересні. А обвішати дитину вибухівкою, з точки зору Папи, є нічим іншим, як ще однією формою його поневолення.

Filipiny-papa-na-bortu-litaka-4

Відповідаючи на питання про існування загрози замахів на його особу або на Ватикан, Єпископ Рима відповів, що боїться, насамперед, загрози для людей, які приходять на зустрічі з ним. А що стосується можливої загрози для себе, то він ставиться до неї «зі значною порцією легковажності», додавши, що кращим способом відповісти на насильство є «смирення». Папа також пояснив своє незаплановане в програмі візиту відвідання буддистського храму в кінці другого дня перебування в Шрі-Ланці. За його словами, мова йшла не тільки про обмін люб'язністю зі служителем храму, який брав участь у церемонії вітання. Він хотів також висловити своє визнання важливості міжрелігійного діалогу, який вже приносить свої плоди у Санктуарії Богородиці в Мадху, куди на молитву приходять не лише католики. Що ж до питання про можливе об'єднання зусиль з іншими релігіями в боротьбі з тероризмом, наприклад, організувавши зустріч в дусі Ассізі, Святіший Отець відповів, що робота над цим вже ведеться зі сповідниками інших релігій, які також занепокоєні погіршенням ситуації з тероризмом.


Паломництво Святими місцями

Добровільний внесок
вкажіть суму пожертви

  грн/місяць