Кардинал Балдіссері про «Christus vivit»: живий Христос закликає молодь до повноти життя
  • Втр, 02/04/2019 - 16:55

Виступаючи під час представлення Апостольського напоумлення «Christus vivit», кардинал Балдіссері зазначив, що цей документ є поворотним моментом синодального шляху, здійсненого всім Божим людом під проводом Вселенського Архиєрея.

У вівторок, 2 квітня 2019 р., у Ватикані відбулася прес-конференція, під час якої було представлено Апостольське напоумлення Папи Франциска, присвячене молоді, «Christus vivit», що є плодом минулорічного Синоду Єпископів на тему «Молодь, віра і розпізнавання покликання». Виступаючи під час прес-конференції, Генеральний Секретар Синоду кардинал Лоренцо Бальдіссері, розповів про значення цього документу для життя Церкви, його структуру та особливості.

Поворотний момент синодального шляху»

За словами кардинала Балдіссері, Апостольським напоумленням «Christus vivit» Папа Франциск приводить до завершення синодальний шлях, який він розпочав у жовтні 2016 року. Сам Святіший Отець назвав цей документ «поворотним моментом синодального шляху», вказуючи на те, що Синод, згідно з Апостольською Конституцією «Episcopalis Communio» (2018), не розглядається як подія, обмежена в часі, а як процес, або шлях, здійснений усім Божим людом під проводом Єпископа Риму.

Доповідач наголосив, що Апостольське напоумлення «Christus vivit» стане дорожньою картою душпастирства молоді та покликань на наступні роки. Подібно до першого Апостольського напоумлення Папи Франциска «Amoris Laetitia», опублікованого після завершення Синоду, присвяченого сім’ї, так само і це напоумлення тісно пов’язане із Заключним документом Синоду, збагачуючи його цінними роздумами.

Структура Апостольського напоумлення

Апостольське напоумлення складається з 299 пунктів, зібраних у 9 розділах.

Перший розділ – це відповідь на запитання: «Що Боже Слово каже про молодь?» з точки зору Старого й Нового Завітів. У другому розділі «Ісус Христос завжди молодий» йдеться про молодість Господа й молодість Церкви, яскравим вираженням якої є численні святі й, насамперед, Пречиста Діва Марія.

«Ви – Боже теперішнє» – таку назву має третій розділ, мета якого допомогти молоді позбутися песимістичного бачення світу, яке їй часто пропонують дорослі, також і в Церкві. Йдеться теж про конкретні виклики життя (насилля, маргіналізацію й соціальне виключення). Крім того, розглядаються такі теми, як тілесний і статевий вимір людини, що є суттєвими в становленні ідентичності, та цифровий простір; велика увага приділяється молодим мігрантам та постраждалим від різних форм зловживань, особливо тих, що були вчинені духовенством. Святіший Отець пригадує також про численних душпрастирів, що становлять більшість, які чесно й віддано трудяться для добра молоді.   

У четвертому розділі «Велике звіщення для всієї молоді» йдеться про Добру Новину для сьогоднішньої молоді: Бог – це любов, який любить людей, він послав у світ Свого Сина, аби нас спасти, і через Святого Духа надалі дарує нам життя благодаті.  

П’ятий розділ подає опис «шляхів молоді», наголошуючи, що молодість – це «час мрій і вибору», що характеризується «прагненням жити й експериментувати». Зростання та дорослішання повинні живитися братерством, конкретним служінням і мужнім місійним свідченням.

У шостому розділі «Вкорінена молодь» Папа Франциск повертається до теми взаємостосунків молоді з літніми людьми в світлі пророцтва Йоіла про мрії літніх людей та видіння молоді.  

Сьомий розділ пропонує деякі важливі напрямні для душпастирства молоді, яке повинно бути «синодальним», тобто сприяти залученню всіх, визнаючи дари й харизми, якими молодь може збагатити християнську спільноту. Ці вказівки стосуються виховних структур, і, насамперед, школи, не забуваючи також про сферу молитви, служіння, мистецтво й спорт.

Два останніх розділи зосереджені на темах, що були ключовими під час Синоду: покликання й розпізнавання. Восьмий розділ описує покликання як заклик до дружби з Христом, що втілюється в місійному служінні ближнім. Папа заторкує такі теми, як любов, сім’я, праця й покликання до богопосвяченого життя.

Дев’ятий розділ, посилаючись на деякі думки Апостольського напоумлення про святість «Gaudete et Exsultate», наголошує на важливості формування сумління, взаємостосунків з Христом, вміння слухати й супроводжувати.   

Живий Христос закликає молодь також жити в повноті

Кардинал Лоренцо Балдіссері зупинився також на деяких важливих аспектах Апостольського напоумлення «Christus vivit». Насамперед, стосовно назви документу він зазначив, що основне послання, яке Святіший Отець бажає донести молоді та всім людям, це те, що «Ісус Христос не належить тільки до минулого, а також до теперішнього й майбутнього, бо Він – вічно живий». У цьому контексті Святіший Отець, за словами доповідача, запрошує молодь відповісти на заклик живого Христа також бути «живими», тобто здатними в повноті прийняти дар життя та вчинити його плідним у любові.

Марійський вимір документу

Другий аспект Апостольського напоумлення, на який звернув увагу кардинал Балдіссері, це його Марійське спрямування: не випадково Папа Франциск вирішив підписати документ на свято Благовіщення в Марійському санктуарії в Лорето, зазначаючи що Дім Пречистої Діви Марії, який там розташований, є домом молоді, бо в ньому молода Марія, повна благодаті, «надалі промовляє до нових поколінь, супроводжуючи кожного в пошуках власного покликання». В документі, за словами доповідача, Пречиста Діва Марія виступає як приклад для «молодої Церкви, що бажає наслідувати Христа з наснагою й покірністю».

Лист до молоді й не тільки

На завершення Генеральний Секретар Синоду Єпископів вказав на ще один важливий аспект представленого Апостольського напоумлення: стиль його написання та адресати. Папа Франциск обрав форму листа, в якому звертається до молоді безпосередньо, прямо, в простоті, з ніжністю й приязню.

Його адресати – це молодь не тільки віруюча, але й невіруюча, що перебуває в пошуку. Цитуючи Святішого Отця, кардинал Балдіссері зазначив, що документ «звернений, одночасно, до всього Божого люду, до душпастирів і вірних».

Тому, за словами доповідача, цей документ запропоновано всім: душпастирям, богопосвяченим особам, хатехитам і вихователям, молодим і дорослим для того, аби всі разом – кожен у завданні, довіреному йому Господом, могли сприяти тому, аби нові покоління брали активну участь у житті Церкви третього тисячоліття.