Важкі питання. Чому жінки в Церкві піддаються дискримінації?
  • Пон, 30/04/2012 - 00:00

ПИТАННЯ: Як я розумію, в Євангелії священиками стають лише чоловіки тому, що на Тайній Вечері присутні тільки апостоли. А жінки мали привілей побачити воскреслого Господа і сповістити про Його перемогу над смертю і гріхом ... В ту епоху жінки вважалися не дуже достовірними свідками, та й взагалі вважалися майже порожнім місцем ... А апостоли злякалися, були розчаровані після смерті Ісуса. Виходить, що саме жінкам ввірена місія проголошувати Добру Новину, і це ж немало! А церковна єрархія складена вся з чоловіків, Папу обирають чоловіки, сам Папа - чоловік ... Я розумію, що у чоловіка і жінки - різні місії, але відомо, що в Церкві панують чоловіки! Зрозумійте мене правильно, я не згоден з тими, хто звинувачує Церкву в маскулізмі - адже в християнстві велике місце займають жінки-святі. Але все-таки жінки ніколи не стануть у керма Церкви. А Папа говорив, що жінкам у Церкві потрібно залишити більше місця. Як же це буде реалізовано?

 

ВІДПОВІДЬ: Ви ставите, по суті, абсолютно правильні запитання.

З приводу того, що Ісус вибрав тільки апостолів-чоловіків, і що жінки ніколи не стануть у керма Церкви, - так, це так. Але що дивує - і навіть здається несправедливим - це насправді інша реальність: справжня велич людини всередині Церкви, велич перед Богом і велич, яка буде тривати вічно. Святий Павло говорить: «Нема юдея, ні грека, нема раба, ані вільного, нема чоловічої статі, ані жіночої, бо всі ви одно у Христі Ісусі». (Гал 3,27-28). Істинна велич людини полягає не в тому, що вона робить, а в тому, ким вона є. І для християнина ця велич полягає в тому, що він з'єднується з Ісусом Христом, беручи участь в самому Божественному житті. Іншими словами, справжню велич людини слід вимірювати благодаттю і святістю.

Якщо дивитися на речі через цю призму - призму віри, - то ми зрозуміємо, що таке справжня першість. Діва Марія, жінка, яка має цю першість абсолютно неповторним чином. Було б справді дискримінацією, якщо б у Церкві жінки не могли бути святими. Але це не так. А те, що жінка не може увійти в єрархію, нагадує нам, що велич в цьому світі нічого не означає в очах Божих.

Свята Тереза від Дитятка Ісуса стала малою, пішла в монастир, сховалася від очей цього світу і прожила всього двадцять чотири роки. А тих, хто прийшов на її похорон, можна було перерахувати по пальцях. Її смерть також не була помітною для світу. Але перед Богом і у вічності свята Тереза з Лізьє - гігант. І навпаки: як розповідала свята Тереза Авільська, вона бачила численні пишні похорони, влаштовані для людей, які, як їй було відкрито у видіннях, вже знаходилися в руках демонів і були приречені на пекельні муки.

Ось чому, коли хтось починає говорити про дискримінацію жінок всередині Церкви, ми можемо нагадати нашому співрозмовнику: ніякої користі не принесе підкорення цілого світу і його влади, якщо втратиш душу.

Бог влаштував всі речі на благо. Удавана дискримінація перед світом - це постійне нагадування: справжня велич - не в тому, що блищить в очах цього світу.

Як же реалізувати заклик Папи - надати жінкам більше місця в Церкві? Жінки мають великі дари, і перш за все вони стосуються здатності народжувати життя, причому у всіх сенсах - всяку форму життя. Досить подумати про сферу виховання, освіти, соціального служіння, про організаційні здібності жінок і так далі. Сьогодні жінки можуть отримувати богословську освіту і внести значимий внесок у богословську науку, в катехизацію, у справу євангелізації. Сьогодні ми не можемо сказати, як буде виглядати роль жінки в Церкві через сто років. Але, безсумнівно, Церква буде мати у своєму розпорядженні освічених, підготовлених жінок. Решта - в руках Бога. І, звичайно, не треба забувати, що жінки за дві тисячі років внесли цінний внесок в життя Церкви: це і святі матері сімейства, і посвячені Богу діви, що ведуть активне апостольське або споглядальне життя, це подвижниці милосердя і допомоги дітям - сиротам, хворим і престарілим ...

Можна з впевненістю стверджувати, що історія християнської любові в значній мірі написана саме жінками.

За матеріалами: Радіо Ватикан

На питання читачів відповідає російська служба Радіо Ватикан - rus@vatiradio.va, поштова адреса для запитань -  – Російська служба Радіо Ватикану, 00120 Ватикан.