Йога – духовна загроза чи звичайна гімнастика? Відповідає кардинал Пол Кордес
  • Чтв, 18/07/2019 - 09:59

Сьоме засідання Міжнародної асоціації у справах визволення та людей, які використовують молитву визволення, закінчилася в Ясній Ґурі. Такі конференції проводять раз на два роки і збирають представників різних країн, цього року і з Кореї, Парагваю та США. Присутній був також кардинал-емерит Пол Йозеф Кордес з Ватикану. Близько 400 осіб взяли участь у закритій п'ятиденній зустрічі.

Екзорцисти не сумніваються – злі духи, або занепалі ангели, сатана як особове буття – існують, і вони роблять усе можливе, щоб шкодити людям. Але найбільша проблема сьогодні полягає в тому, що ми не віримо в живу присутність Ісуса, Котрий любить кожну людину. Тому, як нагадав о. Януш Ченчек, координатор священиків-екзорцистів від імені Конференції Єпископату Польщі, їхнім найважливішим завданням є проголошення Божої любові та профілактика.

«Духовні загрози є дуже важливою проблемою, а ми сьогодні втратили важливість розуміння слів. Ми повинні усвідомлювати, що загрози – це те, що може становити небезпеку для кожного з нас, що може призвести до того, що в моєму духовному житті, як і в зовнішньому, може виникнути така проблема, як залежність, відсутність роботи, готовність зрадити», – каже священник.

О. Ченчек нагадує, що «загроза – це все те, що є гріхом». – Є такі гріхи, які особливо руйнують, наприклад, подружня зрада. Тому ми повинні говорити про це до шлюбу, що таке зрада і яка є загроза, що це може статися, – зазначає він і наголошує, що це «своєрідна профілактика».

«Поневоленням і відсутністю прощення не можна легковажити, а також тим, що бачимо, що суспільство стає щораз більш світським» – вважає екзорцист. На його думку, «йдеться не тільки про те чи йти до церкви чи ні, а про переживання певних цінностей, і це простір, який використовує сатана. Можна сказати, що оскільки у фізичному світі немає порожнечі, то в духовному світі теж немає порожнечі. У просторах, звідки ми викинемо Ісуса, де відсунемо Його в кут, це пусте місце використає сатана», – сказав священник.

Він, однак, наголосив, що «це не означає, що всі є сатаністами, біснуватими і т. д., тому що зло приходить крок за кроком». О. Ченчек порівняв цю ситуацію з очищенням. – Якщо я одного дня не приберу, можливо, нічого не станеться, ніхто не помітить, але другого, третього і т. д. Крім того, він поставив філософське запитання: чи один папірець на підлозі це вже безлад чи ні, і чи п'ятдесят папірців це вже безлад чи ні?

Священник запевнив, що «особи, які є практикуючими, живуть таїнствами, беруть участь у недільних Літургіях, моляться і т. д., мають природний захист». Проблема виникає тоді, коли «тут щось порушується, коли немає недільної Літургії, коли ми вибираємо щось інше». – Коли ви перестаєте їсти, за кілька днів у вас немає сил, коли відмовляємося від духовної їжі, де маємо взяти сили для боротьби із загрозами? – запитує о. Ченчек. Він наголошує, що «найкращою формою боротьби зі злом є уникнення зла, уникнення гріха і спокус, немає кращого методу».

На запитання, чи потрібне служіння екзорциста в Церкві, священик відповідає, що «так», але додає, що його «неправильно розуміють». – Складається враження, на основі фільмів і книг, що екзорцист – це худорлявий старець з розвіяним волоссям, що переслідує сатану. Тоді як наше служіння інше, – наголошує він.

Він пояснює, що завданням священника-екзорциста є розрізнення, яке іноді триває кілька років, потім екзорцизм і супровід на шляху звільнення. – Це така тріада: розрізнення, визволення, супровід, щоб цей звільнений простір не був порожнім, щоб «поставити Ісуса» в цьому місці, щоб Зло не мало доступу – пояснює священник.

На думку екзорцистів, проблема відсутності прощення також виникає тому, що в секуляризованому світі ми орієнтовані лише на себе. Про це згадував і гість конференції, кардинал-емерит Пол Йозеф Кордес з Ватикану.

Складається враження, що людина не потребувала Бога і могла з усім собі зарадити. Це культ її, свого я. Вона сама намагається бути щасливою, вилікувати себе, наповнити і доповнити себе, – сказав кардинал.

Під час конференції кардинал розповів про вплив азіатських медитацій на нашу віру. Він наголосив, що багато людей думають, що це щось добре, що має добрий вплив на наше здоров'я, але потім з’являються ускладнення. – Вчителі йоги стверджують, що людина сама може визволити себе, вилікувати себе, і це підсилює ті тенденції, які так сильно рекламують, – сказав кардинал.

Він зазначив, що неправда, що йога – це тільки фізичні вправи. – Це велика духовна загроза, в Інтернеті ми можемо прочитати багато свідчень про те, що людей закликають відмовитися від молитви, зняти хрест – зауважив гість конференції.

Він додав, що «йога дуже подобається багатьом людям і навіть у Католицькій Церкві не всі її розпізнали, навіть деякі спільноти, наприклад монахині в Німеччині». – Це плутанина Нью Ейдж, буддизму і йоги, це суміш, яка руйнує і нищить, – наголосив кардинал Кордес.

О. Януш Ченчек каже, що метою зустрічей в Ясній Ґурі є інтелектуальна формація, яку в основному забезпечують лекції і конференції, а також спільна молитва «в місці, яке відмолене впродовж століть, яке має духовну силу і є святе». Під час конференції, наприклад, відбулася молитва прослави і нічна адорація Найсвятішого Таїнства в каплиці Божої Матері.

Екзорцисти нагадують, що сатана – це особове буття, великий ворог людини і Церкви. Злі духи мучать людей, що проявляється тривожністю або складною депресією. Вони поневолюють, що може проявитися пристрастю до алкоголю, наркотиків, сексу чи Інтернету. Найнебезпечнішою є одержимість.

Одним з її важливих елементів є неприйняття святого. Хтось, як кажуть екзорцисти, не може вимовити ім'я Ісуса і Марії, не проходить через його уста формула, що він зрікається сатани, він не хоче входити в храм. Він може мати, наприклад, надприродні здібності: говорити мовою, якої він ніколи не вивчав, а за деякий час він не розуміє жодного слова, яке сказав. Існує також психопатологічний компонент, що нагадує деяку психічну хворобу, але не виникає з таких захворювань. Ось чому сучасні екзорцисти працюють з психіатрами, психологами, щоб розрізнити, чи маємо справу з хворобою, і хто страждає від злих духів.

Обплутування чи поневолення злим духом діагностується тоді, коли «лікарі говорять: ми не знаємо, що з вами не так, або ми не можемо вас вилікувати». Найчастіше людина вперше звертається до психолога або психіатра, який попередньо ставить діагноз, чи йдеться про наслідки Зла або, можливо, про деякі психічні захворювання. Ось чому, крім священнослужителів, у зустрічах в Ясній Ґурі беруть участь і психіатри, і психологи. Крім священників, які займаються визволенням, беруть участь і спеціалісти-миряни.

Тільки священник, призначений ординарієм, може здійснювати урочистий екзорцизм, тобто спілкуватися зі злим духом і використовувати для цього спеціальні формули. Інші священники і миряни можуть застосовувати простий екзорцизм, тобто молитися за звільнення конкретної людини від сили злого духа. Екзорциста, іноді кількох, має майже кожна єпархія. Зараз в Польщі їх є близько 100.

Служіння екзорцизму є чимось нормальним в Церкві, це вічна практика, якої не треба боятися. Це наука, закладена в канонічному праві та катехизмі Церкви, а останнім часом і в новому ритуалі.

За допомогою до екзорцистів зголошується щораз більше людей і, на їхню думку, буде ще гірше, бо загроза зла, поневолення пов'язана з гріхом і пануючим моральним релятивізмом. Священники стверджують, що диявол справді існує, і що слабша віра, то більше небезпека «потрапити в його пастку».

У керівних принципах Конференції Єпископату Польщі 2015 року для священників-екзорцистів, читаємо, серед іншого, що «Євангеліє спасіння, проголошене Ісусом Христом, є також проголошенням справи визволення людини з рабства зла, до якого він впав після відвідин «батька брехні», «Син Божий з'явився, щоб знищити діла диявола». Його посилання на сатану виявляється у звільненні одержимих, яке він виконує в моменти, вирішальні для розуміння правди про його місію.

Єпископи нагадують, що сила зцілення і екзорцизму, яку Ісус довірив своїй Церкві, коли Він послав своїх учнів в першу місіонерську подорож, наказав їм: «Вилікуйте хворих, воскрешайте мертвих, очищайте прокажених, виганяйте злих духів!» Після воскресіння він дав цю владу цілій Церкві.

Церква використовує владу виганяти злих духів і здійснювати екзорцизм. Хоча практика здійснення екзорцизму змінювалася впродовж століть, завжди користувалися силою імені Ісуса, наказуючи, щоб злий дух відійшов від особи, яку заполонив.

Основною формою боротьби з сатаною є боротьба людини з гріхом у власному житті. Першим і основним способом звільнитися від влади сатани є таїнство покаяння і примирення, де Воскреслий Христос дає нам частку в Його перемозі над силами темряви і зцілює в нас те, що гріх ослабив і поранив. Натомість, часте приймання Тіла Господнього захищає нас найбільш ефективно від сили Злого, який не може залишатися в серці, до якого приходить Той, Хто виганяє демонів. Іншим способом звільнитися від влади сатани є здійснення екзорцизму.

Екзорцизми є сакраменталіями, тобто святими знаками, які за подобою таїнств приносять духовні добра, отримані через заступництво Церкви. Вони готують людей до належного впливу таїнств і освячують різні обставини життя.

Етимологічно, слово «екзорцизувати» (лат. exorcisare) походить від грецького horkos (клятва) або horkidzein (присягати, заклинати). У боротьбі зі злим духом використовується екзорцизм більший чи урочистий, молитва з екзорцизмом під час хрещення дітей, екзорцизм менший під час знищення, екзорцизм над об'єктами і місцями, а також молитва за захист від впливу злого духа.

Екзорцизм більший – це літургійний обряд, метою якого є «вигнання злих духів або звільнення від їхнього демонічного впливу силою духовної влади, яку Ісус довірив Церкві». Більший екзорцизм передбачає ситуацію, в якій людина поневолена, тобто сатана заволодів тілом людини і має значний вплив на її зовнішню поведінку. Людина, однак, залишається вільною, коли йдеться про її волю. Кодекс канонічного права 1983 року, а також Катехизм Католицької Церкви, як керівника більшого екзорцизму, вказує єпископа і пресвітера.

Натомість, менші екзорцизми під час ритуалів, які зазвичай здійснює висвячена особа, в деяких випадках також може здійснювати належним чином підготовлений катехит, якого уповноважив єпископ.

Що стосується екзорцизму над об'єктами і місцями, нова літургійна книга зазначає, що «злі духи можуть впливати на об'єкти і місця, а також викликати різні форми протистояння щодо Церкви і її переслідування». Книга містить відповідний обряд для таких особливих обставин життя Церкви, в яких існує потреба просити і екзорцизувати. Цей обряд може виконувати кожен священик за згодою єпархіального єпископа.

Молитва за захист від впливу злого духа – це молитва заступництва. Її може прочитати кожен член Божого народу. Церква дозволяє молитися її над людьми, якими не володіє злий дух, але яких він переслідує і вони мають труднощі з витриванням у Бозі.

Принципи і правила здійснення обряду екзорцизму містяться у вченні Церкви і в оновлених літургійних книгах згідно з вченням Соборної Конституції про Святу Літургію. У дусі його положень був розроблений ритуал екзорцизму «De exorcismis et supplicationibus quibusdam».

Європейська конференція Міжнародної асоціації у справах визволення тривала в Ясній Ґурі до 12 липня.

Міжнародна асоціація у справах визволення була створена 1995 року в Сан-Джованні Ротондо в Італії. Її мета – допомогти екзорцистам та їхнім прихильникам у цьому служінні Церкви.