Папа про конвенційну зброю: для оборони, а не проти цивільних об'єктів
  • Чтв, 21/09/2023 - 12:46

У посланні учасникам конференції, що відбувається у Ватикані з нагоди 60-річчя енцикліки «Pacem in Terris», Папа Франциск знову назвав неморальним володіння ядерною зброєю та наголосив на тому, що використання так званої «конвенційної зброї» не повинно задавати «непотрібних травм і даремного страждання».

«Ця конференція є своєчасною як ніколи, оскільки наш світ і надалі перебуває у лещатах третьої світової війни, яка точиться крок за кроком і, у трагічному випадку війни в Україні, не обходиться без загрози застосування ядерної зброї», – пише Папа Франциск у вітальному листі, адресованому учасникам конференції «Pacem in Terris: війна та інші перешкоди для миру», яка 19 і 20 вересня 2023 р. відбувається у Ватикані з ініціативи Папської академії суспільних наук та Інституту дослідження миру з Осло з нагоди 60-річчя енцикліки «Pacem in terris» святого Папи Івана ХХІІІ.

Знову над прірвою

У листі, адресованому на ім’я кардинала Петера Тарксона, Канцлера Папської академії суспільних наук, Святіший Отець зазначає, що наші дні дуже схожі до періоду, що випередив публікацію цієї енцикліки, коли так звана Кубинська криза поставила світ над прірвою ядерного знищення. «На жаль, за роки, що минули після цієї апокаліптичної загрози, зросла не лише кількість і потужність ядерної зброї, але й інші воєнні технології, і навіть багаторічний консенсус щодо заборони хімічної та біологічної зброї опинився під загрозою», – пише він, підкреслюючи, що пророча пересторога Папи Ронкаллі залишається очевидною: «стосунки між державами, як і між окремими людьми, повинні регулюватися не збройною силою, а відповідно до принципів здорового глузду: тобто, принципів істини, справедливості та наполегливої і щирої співпраці».

Неморальність ядерної зброї

Папа Франциск заохочує конференцію зосередити свою увагу на тих частинах енцикліки Pacem in terris, які говорять про роззброєння та шляхи до тривалого миру. «Я сподіваюся, що ваші дискусії, окрім аналізу сучасних військових і технологічних загроз для миру, включатимуть дисципліновані етичні роздуми про серйозні ризики, пов'язані з подальшим володінням ядерною зброєю, нагальною потребою у відновленні прогресу в роззброєнні та розвитку ініціатив з розбудови миру», – пише він, повторивши слова, сказані в Меморіалі миру в Хіросімі в Японії про те, що «використання атомної енергії у військових цілях є аморальним, так само як неморальним є володіння ядерною зброєю». Потрібно підтримувати живим бачення, згідно з яким «світ, вільний від ядерної зброї, є можливим».

Запобігати непотрібним стражданням

«Аналогічно, занепокоєння моральними наслідками ядерної війни не повинно затьмарювати дедалі гостріші етичні питання, що виникають у зв'язку з використанням у сучасній війні так званих "конвенційних озброєнь", які повинні використовуватися лише в оборонних цілях і не спрямовуватися на цивільні об'єкти», – веде далі Святіший Отець, висловлюючи сподівання на те, що поглиблені роздуми на цю тему приведуть до консенсусу про те, що «така зброя, з її безмежною нищівною силою» не буде застосовуватися для завдавання «непотрібних травм і даремного страждання». В цьому випадку він процитував так звану «Санкт-Петербурзьку декларацію», укладену 150 років тому тодішніми впливовими державами, яка обмежувала застосування певних озброєнь, ставши першим міжнародним документом такого характеру. «Гуманітарні принципи, які надихнули ці слова, засновані на традиції ius gentium, залишаються такими ж актуальними сьогодні, як і тоді, коли вони були вперше написані більше ста п'ятдесяти років тому», – підсумовує він.