Владика Теодор (Мартинюк) в українській парафії в Римі: «Суть християнського життя полягає в тому, щоби перед Богом не бути фальшивим»
  • Пон, 06/02/2017 - 13:56

У неділю Митаря і Фарисея, 5 лютого 2017 року, в українській парафії свв. Сергія і Вакха в Римі Божественну Літургію очолив владика Теодор (Мартинюк), єпископ-помічник Тернопільсько-Зборівської архиєпархії.

Звертаючись до присутніх на богослуженні, архиєрей зазначив, що у євангельській притчі, яку читаємо в цю неділю, з одного боку ми бачимо фарисея, який дякує Богові, розповідає Йому про своє життя, про ті добрі вчинки, які він робить, а з іншого боку, бачимо митаря, який не має чим Йому похвалитися і що розповісти, крім своїх гріхів. Висновок, який робить Господь в кінці молитви тих двох людей є вражаючий: той, який видавався праведним і чесним був осудженим, а той який, який не мав нічого доброго, щоб похвалитися був виправданий, – наголосив проповідник.

Далі єпископ зазначив, що у приготуванні до Великого посту, який є часом нашого очищення і відновлення, неділя про Митаря і Фарисея повчає нас, що суттю християнського життя не є хвальба перед Богом чи ближнім, тим що добре ми зробили чи як правильно живемо. Однак суть християнського життя полягає в тому, щоби перед Богом не бути фальшивим, щоб перед Богом і перед своїм ближнім людина могла визнати, якою вона є насправді.

Владика наголосив, що фальш, на жаль, може багато прикрити, подібно як у поведінці фарисея. Адже фарисеї відзначалися в народі тим, що це були дуже фальшиві люди: одне говорили, друге робили; одне думали, інше казали. Показували себе як праведні і чесні люди, але насправді обманювали, тільки хотіли показати своє гарне обличчя перед іншими, однак воно було заплямоване багатьма поганими справами. Владика Теодор зазначив, що фальш, на жаль, присутня також у нашому народі. Постава дволикості, коли одне думаю, інше кажу, одне роблю, а інше представляю, на превеликий жаль, заплямовує наш народ, і нашу поведінку.

Проповідник звернув увагу на те, що у приготуванні до Великого посту Святе Письмо показує нам приклад митаря. Ми не знаємо його імені, не знаємо історії його життя, однак Святе Євангеліє представляє його перед обличчям Божим, перед яким він стоїть у всій своїй повноті, тобто у всій своїй грішності і правді. Він не користується фальшем, щоб себе оправдати, що можливо були такі обставини чи не було іншого виходу. Митар не оправдовує жодного свого вчинку, тільки каже: «Боже, милостивий, будь мені грішному!» Ця коротенька молитва стала на всі віки нашою щоденною молитвою, це «одне речення стало класикою покаяння», – наголосив проповідник і додав, що ця молитва перед обличчям Божим приносить нам Його милосердя і прощення, звільнення від тягарів гріха та духовне оновлення. За словами архиєрея, ця малесенька молитва дає настільки багато сили, що людина починає жити своє життя в інший спосіб та боротися з тими гріхами, які її оточують: злом, неправдою, фальшем…

Владика закликав вірян «за будь-яку ціну намагатися уникати страшної біди, якою є фальш, у стосунках з Богом, але насамперед у відношенні до ближнього». Адже, за словами єпископа, фальш не дасть нам промовити «Боже, милостивий, будь мені грішному!». Фальш буде підказувати нам говорити: «Я не такий як інші, є ще гірші від мене». Фальш чинить людину рабом, чинить її не здатною подивитися іншій людині у вічі. Фальш не дає встановити між нами людьми стосунки, які були б щирими і робили б нас щасливими. Фальш ніколи не принесе щастя і миру, навпаки – приводить людину до неспокою і нещастя, – наголосив проповідник.  

Закінчуючи свою проповідь владика Теодор заохотив вірян, щоб митарева молитва: «Боже, милостивий, будь мені грішному!» стала нашою щоденною молитвою, яка «дозволить нам перед обличчям Божим отримати радість, мир і щастя».