Очільники Церков Європи закликають не використовувати воду як зброю
  • Нед, 27/08/2023 - 15:15

Напередодні періоду молитви в намірі збереження творіння, що є екуменічною ініціативою, з’явилося традиційне спільне звернення очільників згуртувань Церков на європейському континенті — Ради Єпископських Конференцій Європи та Конференції Європейських Церков.

«Щоразу, коли бачимо нелюдські руйнування внаслідок війни, як в Україні, Сомалі, Ємені, Еритреї, М’янмі та багатьох інших місцях по всьому світу, де перешкоджають задоволенню базових потреб або де вода використовується як зброя проти невинних цивільних, ми знову і знову повторюємо: „Нехай же течуть справедливість і мир“», — читаємо в спільному зверненні з нагоди „Пори створіння 2023“, підписи під яким поставили Вільнюський католицький архиєпископ Ґінтарас Ґрушас, Голова Ради Єпископських Конференцій Європи, що згуртовує католицькі єпископати континенту, та православний митрополит у Великій Британії та Ірландії Микита, який очолює Конференцію Європейських Церков, яка об’єднує більшість православних, протестантських і старокатолицьких Церков Європи. Про це розповідає українська редакція „VaticanNews“.

Спільне звернення приурочене до екуменічної ініціативи «Пора створіння», яка розпочинається 1 вересня, в День молитви в намірі піклування про створіння, а завершується 4 жовтня, в день літургійного спомину святого Франциска з Ассізі. Цьогорічна тема звучить: «Нехай же течуть справедливість і мир», а її натхненням є слова пророка Амоса «Нехай тече, неначе води, справедливість, і правда, — як ріка потужна».

Той, що несе тягарі

На початку спільного звернення упорядники нагадують, що перед тим, як стати пророком, Амос мав земельну ділянку, сім’ю та працю, але несподівано пізнав убогість, переживши виселення та непевність у завтрашньою дні. З цього досвіду він навчився, що означає бідність і невпевненість, але саме тоді несподівано почув Божий голос та знайшов у собі сили проповідувати серед убогих слова надії. «У цьому переконливому духовному досвіді пророка Амоса, чиє ім’я означає „носій тягаря“, ми знайшли натхнення для цьогорічного екуменічного відзначення Пори створіння», — читаємо в посланні, що переходить до представлення обраного символу, яким є бурхлива ріка.

Під знаком води

Вода, як зазначається у зверненні, це «простий і суттєвий елемент нашого життя». Він є знаком очищення в релігійних традиціях, у християнстві нагадує про Хрещення і про взяте на себе зобов’язання до навернення. «Однак вода не є доступною в безпечний спосіб для всіх, незважаючи на те, що вона є необхідною для виживання людини», — пишуть упорядники, зазначаючи, що чимало наших братів і сестер змушені повторювати з Ісусом: «Спраглий я». «У цей період молитви та навернення прислухаймося до заклику наших братів і сестер, які є жертвами різних форм екологічної несправедливості. Тому зі смиренним серцем звертаємося до Бога, підносячи нашу молитву: „Господи, нехай справедливість і мир потечуть у наш світ, у наш спільний дім“. Щоразу, коли, на жаль, бачимо людей, які страждають від спраги чи посухи, молімося: „Нехай запанує справедливість і мир“», — закликають очільники РЄКЄ та КЄЦ, згадуючи також про тих, хто страждає від несправедливості війни та заохочуючи нагадувати собі самим, що Бог бажає, щоби кожен з нас „поводився чесно та мирно“. „Якщо плекатимемо довірливі стосунки з Богом, з нашими братами і сестрами та з природою, тоді дієва справедливість і мир будуть щедро текти серед нас“, — запевняють підписанти листа.

Справедливість і мир як постійний потік

Архиєпископи Ґінтарас і Микита заохочують християн Європи брати участь у своїх парафіях та спільнотах в ініціативах «Пори створіння 2023» в екуменічному дусі, єднаючись у молитві та вчинках. У контексті кліматичної конференції ООН (COP28), що від 30 листопада до 12 грудня відбуватиметься в Дубаї, вони закликають всіх світових лідерів і кожну людину доброї волі «прислухатися до голосу науки та докладати зусилля для чесного впроваджування в життя Паризької угоди». «Під час цієї „Пори створіння“ ми хочемо бути свідками Христа, джерела живої води. Ми хочемо трудитися і молитися, щоб наші храми ставали гостинним простором, де ясно чути голос, який проголошує: „Справедливість і мир течуть у нашому світі, як вічний потік“», — підсумовують вони.