Папа: Молитва за ворогів уподібнює нас до Небесного Отця
  • Срд, 15/06/2016 - 10:01

Вміння молитися за тих, які «бажають нам зла» здатне навернути ворогів та сприяє уподібненню нас до дітей Небесного Отця. Цією думкою Папа Франциск завершив проповідь в каплиці «Дому святої Марти» у вівторок, 14 червня 2016 р., коментуючи євангельський уривок, в якому Ісус закликає учнів шукати досконалості Бога, «Який чинить так, що сонце сходить і над добрими і над злими».

«Ви чули, що було сказано, а я вам кажу…». Ці Христові слова вказують на два несумісні способи сприймання Божого слова. З одного боку –бездушний перелік обов’язків та заборон, а з іншого – запрошення любити Отця та ближніх всім серцем, вершиною чого є молитва за ворогів. Таким є протиставлення між Ісусом та книжниками, між Законом, поданим у схематичний спосіб, та «сповненням» того самого Закону, яке Христос, як це Він сам ствердив, прийшов принести.

За словами Святішого Отця, в той час, коли Ісус розпочав Свою проповідь і зазнавав переслідувань з боку книжників, пояснення Закону «переживало кризу». «Це було, – пояснив він, – надто теоретичне, казуїстичне пояснення. Можемо сказати, що це був закон, а якому було відсутнє властиве серце Закону, яким є любов Бога, що дав нам його».

Саме тому, як зауважив Наступник святого Петра, Ісус наголошує на тому, що у Старому Завіті говориться про найбільшу заповідь, якою є «любити Бога всім серцем, всіма своїми силами, всією душею, а ближнього – як себе самого». Адже в навчанні книжників «цей аспект не займав центрального місця», бо вони турбувались тільки детялами та окремими випадками: «Чи можна це чинити? Наскільки можна? А якщо не можна?..». Ісус же звертає увагу слухачів на істинний «сенс закону», який Він прийшов «сповнити».

Папа підкреслив, як Ісус наводить різні приклади, які показують ті самі заповіді у новому світлі. «Не убий» означає також не ображай ближнього, вказуючи теж і на те, що любов «повинна бути великодушнішою від літери закону», чи заохочуючи віддати плащ тому, хто просить про сорочку, чи пройти дві милі з тим, хто просив супроводжувати його протягом однієї.

«Це праця не лише над сповненням закону, але й над зціленням серця, – зауважив проповідник. – У поясненні заповідей, яке дає Ісус, насамперед, в Євангелії від Матея, бачимо шлях зцілення: поранене первородним гріхом серце, – а всі ми маємо серце, зранене гріхом, – повинно ступити на цей шлях зцілення та оздоровитися, уподібнюючись до Отця, Який є досконалим. “Будьте досконалими, як і Отець ваш досконалий” – це шлях зцілення, щоб бути дітьми, подібними до Отця».

Цю досконалість бачимо в євангельському уривку, в якому Ісус каже: «Ви чули, що було сказано: Любитимеш ближнього свого та ненавидітимеш ворога твого. А я кажу вам: любіть ворогів ваших і моліться за тих, які вас переслідують». За словами Папи, саме це є «останньою» найважчою сходинкою на дорозі зцілення.

«Нехай же Господь дасть нам лише цю благодать: молитися за ворогів, молитися за тих, які бажають нам зла, не люблять нас, молитися за тих, які чинять нам зло та переслідують нас. Кожен з нас знає їх поіменно. Тому, молімося за того і за отого… Запевняю вас, – підсумував проповідник, – що ця молитва матиме два плоди: ця людина зміниться на краще, бо молитва є могутньою, а ми ще більше уподібнимось до дітей Небесного Отця».