Відреставроване сакральне мистецтво XVI - XVIII ст. експонують у Музеї волинської ікони
  • Пон, 13/10/2014 - 01:04

У Музеї волинської ікони  відкрилася виставка«Нове життя давніх образів». На виставці  представлені  ікони, царські врата та скульптура XVI - XVIII ст., які були відреставровані у 2013-2014р.р. у Національному науково-дослідному реставраційному  центрі України (Київ),   Львівській філії ННДРЦУ, Національній Академії образотворчого мистецтва і архітектури та реставраційній майстерні Волинського краєзнавчого музею.

Вже більше 20 років  Музей волинської ікони тісно співпрацює з науковими інституціями Києва і Львова. Важливими аспектами такої співпраці є не тільки реставрація волинських ікон, а й рентгенографічні та техніко-технологічні дослідження пам’яток, вироблення рекомендацій щодо їхнього зберігання та експонування. Інформація, отримана реставраторами, надзвичайно важлива для атрибуції, аналізу стилістики, визначення авторства ікон.

У відкритті виставки взяли участь Мирослав Откович – директор Львівської філії ННДРЦУ та працівники філії, Ганна Волощук – художник-реставратор науково-дослідного відділу реставрації творів темперного живопису ННДРЦУ.

Ікони XVIII ст. «Спас Вседержитель», «Свята Параскева», «Пророки Аарон і Соломон», «Пророк Соломон», «Благовіщення» та іншівиконані у традиційній манері  темперними фарбами на дерев'яній основі, а "Новозавітна Трійця- Батьківство", "Богородиця Печерська/Новозавітна Трійця з пророками, апостолами і святими» –   олійними фарбами на полотні.

Справжнім відкриттям  стала ікона "Святий Миколай", яка до реставрації мала зображення "Моління про чашу". Різностороннє наукове дослідження дало підставу датувати образ Миколая20-40 рр. XVIІ ст. Ікону "Воздвиження Чесного Хреста" відповідно до особливостей стилістики письма, побудови композиції, трактуванню персонажів і архітектурного стафажу можна віднести до творчості Волинського іконописця 1630 року. Під час реставрації ікони "Свята Параскева" був знятий пізніший запис і відкрився донаторський напис із датою створення – 1749 р.

Надзвичайно важкою і довготривалою є реставрація предметів дерев'яної різьби і скульптури. Царські врата XVII ст. вирізняються вишуканою наскрізною різьбою і написаними у стилі книжкової мініатюри клеймами із зображенням євангелістів і сцени Благовіщення. Царські врата XVIII ст. – зразок творчості волинського народного майстра, який своєрідно відтворив образи євангелістів, наділивши їх індивідуальними рисами і завершивши композицію врат масивною постаттю Богородиці з Ісусом дитиною. 

Виставки відреставрованих пам'яток сакрального мистецтва вже стали традиційними у музеї. Такі виставки наочно демонструють якість і рівень професійної підготовки сучасних реставраторів, свідчать про складність проведених  реставраційних робіт і вносять вагомий внесок у справу збереження та вивчення української мистецької спадщини. Виставка буде працювати у музеї тривалий час, а  найбільш цікаві експонати з часом будуть розміщені у постійній експозиції музею.