Папа: рішуче засуджую прояви антисемітизму, які знову поширюються
  • Пон, 06/11/2023 - 14:16
У промові з нагоди зустрічі з делегацією Конференції європейських рабинів Папа Франциск наголосив на тому, що юдео-християнський діалог є «родинним діалогом».

«У цей час знищення ми, віруючі, покликані для всіх і перед усіма будувати братерство і відкривати шляхи примирення в ім'я Всемогутнього, який, як каже пророк, має "задуми миру, а не нещастя" (Єр. 29:11)», – читаємо в промові, яку Папа Франциск приготував на зустріч із делегацією Конференції європейських рабинів, яку приймав у Ватикані в понеділок, 6 листопада 2023 року. Папа вручив приготований текст у письмовій формі, сказавши кілька слів подяки експромтом і особисто привітавшись з кожним із гостей.

Засоби будування миру

У своїй промові Святіший Отець «першу думку та молитву» скеровує до того, «що сталося протягом останніх тижнів». «Знову насильство і війна спалахнули на Землі, яка, благословенна Всевишнім, здається, постійно повниться ницістю ненависті і смертоносним брязкотом зброї. Викликає занепокоєння поширення антисемітських проявів, які я рішуче засуджую», – зазначає він, підкреслюючи, що «не зброя, не тероризм, не війна, а співчуття, справедливість і діалог» є засобами, придатними для будування миру.

 

Покликані до діалогу

У цьому контексті Папа окремо зупиняється на діалогові. «Людська істота, яка має соціальну природу і віднаходить себе саму в контакті з іншими, реалізується в мережі соціальних стосунків. В цьому сенсі вона не лише є спроможною до діалогу, але сама є діалогом», – читаємо в промові, де підкреслюється, що слово «діалог» етимологічно означає «через слово». «Слово Всевишнього є світильником, який освітлює стежки життя: воно скеровує наші кроки саме до пошуку ближнього, гостинності, терпеливості, і без сумніву, не до раптових поривів помсти і безумства воєнної ненависті», – зазначається в тексті.

Християнсько-юдейський діалог

Застосовуючи вищесказане до діалогу між юдаїзмом і християнством, Папа переконаний, що це наближення відбувається через зустріч, слухання та взаємообмін, «визнаючи одні одних слугами та учнями того божественного Слова, життєдайного русла, з якого проростають наші слова». «Таким чином, щоб стати будівничими миру, ми покликані бути будівничими діалогу. Не лише власними силами та здібностями, але й з допомогою Всевишнього», – зазначає Святіший Отець, стверджуючи, що діалог з юдаїзмом для християн є особливо важливим, адже ми маємо єврейське коріння.

«Ісус народився і жив як єврей, Він сам є першим гарантом єврейської спадщини в християнстві, і ми, що належимо Христу, потребуємо вас, дорогі брати, потребуємо іудаїзму, щоб краще зрозуміти самих себе. Тому важливо, щоб єврейсько-християнський діалог зберігав богословський вимір, водночас продовжуючи вирішувати соціальні, культурні та політичні питання», – підкреслює Папа, додаючи, що наші релігійні традиції тісно пов’язані, а тому можна сказати, що «наш діалог, більше ніж міжрелігійним, є родинним діалогом».