Рідкісну монету єврейських повстанців знайшли в юдейській пустелі
  • Срд, 26/07/2023 - 14:28

Срібну монету в пів шекеля першого року Першого єврейського повстання проти римлян (близько двох тисячоліть тому) було виявлено в Юдейській пустелі, в одній з печер заповідника Ейн-Геді. Монета, яку використовували для сплати податків у Єрусалимському Храмі, містить характерні зображення, дату карбування і напис давньоєврейською мовою «Святий Єрусалим».

Монета, датована 66/67 рр. н. е., перед тим як був зруйнований Другий Храм в Єрусалимі, була знайдена під час дослідження Юдейської пустелі під проводом Управління старожитностей Ізраїлю спільно з Міністерством спадщини та співробітником Відділу археології цивільної адміністрації в Юдеї та Самарії, яке проводилося протягом останніх шести років з метою збереження стародавніх знахідок від грабіжників старовини.

Про це розповідає просвітницький проект Біблійна археологія з посиланням на The Jerusalem Post та The Times of Israel.

Дослідники обстежують печери як пішки, так і спускаючись по крутих скелях, щоб дістатися до печер, захованих у схилі гори. Нещодавно, досліджуючи кожну печеру та тріщину в скелі, інспектори Управління старожитностей Ізраїлю досягли скелі у ваді поблизу Ен-Геді і там натрапили на монету, що знаходилася на землі біля входу в одну з печер. Одне з пояснень цієї знахідки полягає в тому, що викарбувана в Єрусалимі монета випала з кишені повстанця, який втік у пустелю під час повстання, можливо, по дорозі до Ен-Геді.

“Мабуть, був повстанець, який блукав скелями пустелі і загубив дорогоцінний скарб, шекель, і, на щастя, ми змогли знайти його через 2000 років і повернути громадськості”, — сказав учасник досліджень археолог Хаґай Хамер.

Дорогоцінні пів шекеля як вираження національної ідентичності

На одній стороні монети викарбувана фраза «Святий Єрусалим» давньоєврейською мовою, при чому слово «Святий» пишеться без голосної, що відображає розвиток писемності на монетах, які з’явилися пізніше з голосною у слові «Святий». У центрі монети зображено три гранати.

На іншій стороні монети зображена чаша, можливо, схожа на ту, яку могли використовувати священики у Святому Храмі. Над нею розміщена літера «алеф», що позначає перший рік початку Повстання, і слова «пів шекеля». Чаша є характерним символом на єврейських монетах до кінця періоду Другого Храму.

Єврейські повстанці карбували власні монети номіналом шекель і півшекеля під час Першого повстання проти римлян у Юдеї між 66 і 70 роками нашої ери. Протягом чотирьох років повстання ця валюта була частиною підпільної єврейської економіки.

Відповідно до заповіді Тори, що забороняє робити зображення (книга Вихід 20:4), євреї використовували рослинні мотиви, культові та релігійні символи на своїх монетах, тоді як язичницьке населення зображувало на них портрети правлячих імператорів та тварин, а також робили написи грецькою мовою, яка була спільною мовою того часу.

У той час право карбувати монети мав лише римський імператор, і рішення автономно карбувати монети під час повстання було політичною заявою та вираженням національної ідентичності. Повстанці карбували власні срібні та бронзові монети із зображенням єврейських символів. Вони вирішили використовувати архаїчне єврейське письмо, яке було актуальним у період Першого Храму, замість грецького письма, яке використовувалося населенням країни та регіону за часів Другого Храму. Вважається, монети карбувалися в Єрусалимі, можливо, в районі Храму.

За словами Яніва Давида Леві, нумізмата Управління старожитностей Ізраїлю, «монети першого року повстання, такі як ця, рідкісні. У період Другого Храму єврейські паломники сплачували храмовий податок монетами у пів шекеля. Протягом майже 200 років люди здійснювали паломництво пішки та використовували срібні монети для сплати… «податку у пів шекеля». Монети були викарбувані в Тирі (тетрадрахми з Тиру, які в Римській імперії відігравали незвичайну роль засобу платежу для храмового податку в Єрусалимі) з чистого срібла та слугували символом статусу в регіоні. Під час повстання повстанці карбували альтернативні монети зі срібла та бронзи з написом «шекель Ізраїлю», «пів шекеля» та «чверть шекеля» і зазначенням року повстання. Схоже, що ритуали в Храмі продовжувалися під час повстання, і ці монети використовувалися повстанцями для сплати податків у Храмі, а також для внутрішньої економіки під час повстання».

Амір Ґанор, керівник проекту дослідження та розкопок Юдейської пустелі, зазначив, що «знахідка срібного пів шекеля першого року під час контрольованої археологічної діяльності є рідкісною подією в Ізраїлі та в Юдейській пустелі зокрема. Ця знахідка підкреслює важливість контрольованого професійного обстеження всієї території. Кожна нова знахідка робить внесок в історію народу та країни. Якби не обстеження, монету могли б знайти грабіжники старовини та продати на ринку старожитностей за найвищу запропоновану ціну. За шість років проекту ми зафіксували понад 800 печер і знайшли тисячі важливих знахідок».

Минулого року археологи виявили інші монети в пів шекеля цього періоду в Єрусалимі та на Західному березі Йордану. Розкопки Єврейського університету виявили одну монету на місці Офеля в Старому місті Єрусалима, де раніше були виявлені кілька бронзових монет із пізнішого часу повстання.

Археологи з Бар-Іланського університету також виявили монету в пів шекеля, датовану другим роком повстання проти римлян, в археологічній пам’ятці Хірбат Джібіт, на південь від міста Дума на Західному березі.

Олександра Обревко

За матеріалами The Jerusalem Post (https://www.jpost.com/archaeology/article-752394...) та The Times of Israel (https://www.timesofisrael.com/half-shekel-coin-from.../)